måndag 7 augusti 2017

Nina Ölund Noreskär / Ateljéstipendiat 2017























Nina Ölund Noreskär / Ateljéstipendiat 2017.

Ateljéstipendiet ger konstnären möjlighet att fritt experimentera eller utveckla ett konstnärligt arbete i större skala under en kortare tid. Stipendiet är utformat så att konstnären får tillgång till Rum 203 på Jönköpings läns museum under en månad för att använda rummet som processateljé. Under september 2017 finns Nina Ölund Noreskär i Rum 203.

Nina Ölund Noreskär är född och uppvuxen i Gislaved. Hon är utbildad på Dômen Konstskola i Göteborg 2009-2011 och därefter på Konstfacks kandidat- och masterprogram i Konst 2011-2016. 

- Jag är intresserad av den måleriska handlingen som sedan syns i verket, som en dokumentation av det jag utfört och som målningen varit med om. Oftast arbetar jag med olika tryck- och infärgningsmetoder på tyger som jag sedan syr ihop till stora kollektiv målningar, likt lapptäcken. De har ingen fram- eller baksida eller förutbestämt vis att presenteras på. I utställningssammanhang placeras de som objekt ute i rummet, hängandes, liggandes eller vikta, säger Nina Ölund Noreskär.

Under min ateljétid på Rum 203 ser jag fram emot den koncentrerade arbetsperioden. Jag kommer använda rummets storlek för att jobba storskaligt och prova nya målerimetoder. 

Konstnären får ersättning under tiden i ateljén samt tillgång till viss teknik och teknisk assistans från museet. Arbetsperioden ska inte resultera i en utställning, eller vara öppen för publik, utan fokus ligger på att utveckla konstnärliga idéer. Konstnären kommer på något sätt att offentliggöra sitt arbete i form av till exempel ett samtal eller presentation.

Stipendiet är ett samarbete mellan bild och form inom kultur och utveckling i Region Jönköpings län och Jönköpings läns museum.